مترجم: محمودکریمی شرودانی
منبع فارسی :راسخون



 
در آزمون فراصوتی (UT) بازرس باید درباره‌ی فرکانس مبدلی که از آن استفاده می‌کند، تصمیم خود را بگیرد. همان طور که در قسمت قبل یاد گرفتیم تغییر فرکانس وقتی که سرعت ثابت باشد. منجر به تغییر طول موج صوت می‌گردد. طول موج فراصوت مورد استفاده، اثری چشمگیر بر روی احتمال یک ناپیوستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی برای این که یک ناپیوستگی شانس قابل قبولی برای کشف شدن داشته باشد. قطعاً باید از یک دوم طول موج بزرگ‌تر باشد.
حساسیت (Sensitivity) و تفکیک پذیری (Resolution) دو عبارتی هستند که در بازرسی فراصوتی معمولاً برای توضیح توانایی یک تکنیک در مکان یابی عیوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. حساسیت توانایی مکان یابی ناپیوستگی های کوچک است. به طور کلی حساسیت یا افزایش فرکانس (کاهش طول موج) افزایش می‌یابد. تفکیک پذیری توانایی سیستم برای مکان یابی ناپیوستگی هایی است که درون ماده و نزدیک به هم هستند یا نزدیک به سطح قطعه قرار دارند. هم چنین به طور کلی تفکیک پذیری با افزایش فرکانس افزایش می‌یابد.
درعین حال فرکانس موج می‌تواند توانایی یک عمل بازرسی را از راه های مغایر تحت تأثیر قرار دهد.
از این رو انتخاب فرکانس بازرسی بهینه اغلب به حفظ توازن بین نتایج مطلوب و نامطلوب آن انتخاب مربوط است. قبل از انتخاب فرکانس بازرسی ضخامت و ساختار دانه ای ماده، نوع و اندازه و مکان احتمالی ناپیوستگی باید در نظر گرفته شود. با افزایش فرکانس صوت تمایل دارد که از ساختارهای دانه ای درشت و از ناپیوستگی های کوچک درون ماده پراکنده شود. مواد ریخته گری شده اغلب دارای دانه های درشت و دیگر پراکنده کننده های صوت هستند که مستلزم استفاده از فرکانس‌های پایین‌تر برای ارزیابی چنین محصولاتی می‌باشد. محصولات آهنگری شده و شکل دهی شده با ساختارهای دانه ای هدایتی و تصفیه شده ای که دارند را اغلب می‌توان با مبدل‌های دارای فرکانس بالا بررسی کرد.
از آنجا که در فرکانس‌های بالاتر چیزهای بیشتری در یک ماده احتمالاً به پراکنده کردن بخشی از انرژی صوتی می‌پردازند. با افزایش فرکانس قدرت نفوذ نیز کاهش می‌یابد. (قدرت نفوذ به حداکثر عمقی در یک ماده گفته می‌شود که می‌توان عیب‌ها را در آن یافت). هم چنین فرکانس بر روی باریکه‌ی موج فرا صوت تأثیر دارد.
باید به این نکته (البته نه به طوری که موجب گیج شدن گردد) اشاره شود که تعدادی از دیگر متغیرها نیز بر روی توانایی فراصوت در یافتن مکان عیب‌ها تأثیر دارند. این متغیرها شامل طول پالس، نوع و ولتاژ اعمال شده به کریستال، خواص کریستال، مواد محافظ، قطر مبدل و سیستم مدارات دستگاه می‌شود.